Netzwerk


Počet hráčů: 
2-4


Obsah: 
13 dílů herního plánu, každý díl obsahuje 3 velká různobarevná pole
kameny surovin, 5 barev surovin, 20 surovin od každé barvy
sady spojnic ve 4 barvách
sady kamenů měst ve 4 barvách a 3 velikostech
figurky těžařů ve 4 barvách po 1 figurce


Typy polí:
Díly herního plánu obsahují 3 typy polí:
pole měst - černá pole, je na nich uvedeno číslo, což je hodnota města
pole krajin - barevná pole (v 5 barvách)
pole pouště - šedé pole, představují díry v herním plánu, hry se vůbec
nezůčastňují


Zahájení:
díly herního plánu se zamíchají, pak se zakrytě rozloží do libovolného
souvislého útvaru (za samozřejmé podmínky, že jednotlivé díly musí do sebe
přesně zapadat), a poté se otočí lícem nahoru
ve 2 hráčích se nepoužije díl s městem 6 a díl, který obsahuje zbylé 3 barvy
(tak, aby od každé barvy chybělo právě jedno pole) 
suroviny se umístí na barevná pole plánu, na každé pole vždy 2 suroviny
stejné barvy    
každý hráč si vybere kameny (spojnice, města a těžaře) barvy, se kterou chce
hrát
hráči si mezi sebou určí, kdo bude začínat


Tahy:
Hráči se střídají v tazích ve směru hodinových ručiček.
Každý tah se skládá se 2 fází: tah těžařem a výstavba cest.
Vyjímkou je úplně první tah, kdy všichni hráči postupně ve směru hodinových
ručiček umístí figurku těžaře na hrací plán. (Není dovoleno, aby 2 hráči
umístili těžaře na stejné pole.)  


Tah těžařem:
Tah těžařem je povinný. Jediným případem, kdy se těžařem netáhne, je
situace, kdy není možno těžařem provést žádný tah, protože je zablokován.
Těžař táhne vždy na sousední pole. (Na pole pouště se táhnout nesmí.) 
V případě, že pole je již obsazeno jiným těžařem, nelze na toto pole
táhnout. 
V případě, že sousední pole je obsazeno těžařem soupeře a následující pole v
jedné linii je prázdné, je možno figurku soupeře přeskočit. Toto pravidlo
platí i ve vícenásobné podobě, tzn. jsou-li počínaje sousedním polem v jedné
linii vyrovnány 2 resp. 3 těžaři soupeřů a následující pole v této linii je
prázdné, může figurka těžaře všechny těžaře soupeřů přeskočit a táhnout na
toto prázdné pole.
Táhne-li těžař na pole, na kterém leží 1-2 kameny surovin, hráč si z tohoto
pole sebere 1 kámen suroviny. Toto pravidlo platí i pro nasazení těžaře v
úvodním tahu.  


Stavba cesty:
Stavba cesty není povinná.
Stavba cesty se realizuje položením jedné nebo více spojnic vlastní barvy na
plán, a to vždy ze středu jednoho pole do středu pole druhého. (Není možno
postavit cestu na pole pouště.)
Cesta je sestava na sebe navazujících spojnic, která splňuje:
        a) spojuje aspoň 2 města
        b) s každého města vede max. 1 její spojnice
        c) neobsahuje jednu nebo více spojnic, po jejichž odstranění by
zůstala platnou cestou spojující stejný počet měst
        d) s jinou vlastní cestou se může dotýkat pouze ve městech
V jednom tahu je možno postavit:
        a) 1 cestu
        b) rozšířit 1cestu
        c) spojit 2 cesty do 1
Za postavení cesty je nutno zaplatit surovinami. 
Cestu je možno postavit pouze v případě, že hráč má dostatek surovin,
kterými musí za cestu zaplatit.
Stavba každé spojnice cesty stojí 1 surovinu, a to barvy pole, na kterém je
spojnice umístěna. (Tzn. pokud je spojnice umístěna mezi 2 poli krajiny
různých barev, hráč má volbu ze 2 surovin.) 
Pokud je spojnice postavena mezi pole, kde už nějaká spojnice leží, stojí
stavba 2 suroviny. (Leží-li tam již více spojnic, cena se již dále
nezvyšuje.). Ve dvou hráčích se ale nesmí taková spojnice postavit.
Kameny surovin, kterými hráč zaplatil cestu, se dávají ze hry pryč.


Konec hry:
Hra končí, když se doberou kameny jedné barvy surovin. Hráč, který dobral
poslední surovinu, dokončuje tah.


Hodnocení hry:
Na konci hry všichni hráči provedou závěrečné bodování. Počet získáných bodů
určuje pořadí hráčů. V případě rovnosti bodů 2 hráčů, pomocné hodnocení
neexistuje.
Počet získaných bodů = suma bodových hodnot všech cest + suma hodnot všech
měst (uvedených na polích), které hráč spojil vlastní cestou (každé město se
počítá pouze jedenkrát, i když by bylo propojeno více vlastními cestami)
Bodová hodnota cesty = (počet propojených měst) * (počet propojených měst -
1), tzn. 2 propojená města -> 2 body; 3 města -> 6 bodů; 4 města -> 12 bodů;
5 měst -> 20 bodů; 6 měst -> 30 bodů.


Poznámka 1:
Je lépe hrát 1 partii na větší počet her, a to do dosažení 200 vitězných
bodů (1 hra trvá zhruba 15-30 min.), a to proto, protože hráčí nemají
rovnocenné počáteční podmínky, začínající hráčí mají výhodu před končícími
hráči.  Každou hru začíná vždy hráč sedící nalevo od hráče, který začínal
předchozí hru. (Pokud to hráčům nedělá problémy pochopit, mohou si body
vyznačovat městečky ve formě římského čísla, kde velké město reprezentuje
70, střední 10 a malé 1, tzn. např. SSSMMMMVV = 2 * 70 - 3 * 10 + 1 * 4 =
114 bodů, VMS = 70 + 10 - 1 = 89 bodů.)


Poznámka 2:
V původní verzi pravidel je psáno, aby se bodové hodnoty cest průběžně
vyznačovaly kameny měst. To ale jednak zdržuje a komplikuje průběh hry, a
také kameny měst za zakrývají bodové hodnoty měst, a činí tak hru
nepřehlednou. Proto to je v českém překladu z pravidel vypuštěno.


Poznámka3:
V originálních pravidlech není termín cesta vysvětlen dostatečně
srozumitelně a jednoznačně. Překladatel vycházel z vlastních zkušeností se
hrou a zvolil nejjednodušší a nejlogičtější definici tohoto termínu.


Jirka Bauma