Mistrovství republiky v Othello se koná každý rok aby určilo Mistra republiky. Datum konání mistrovství republiky musí být sděleno všem členým databáze Othello kontakt nejméně měsíc předem, nejméně čtrnáct dní před konáním, turnaje musí být hráči seznámeni s propozicemi turnaje. Turnaje se je otevřený všem hráčlm, včetně zahraničních hráčů. Účast může být podmíněna předběžnm přihlášením. Mistrem republiky se nemlže stát zahraniční účastník.
Hráči se vstupem do turnaje zavazují hrát podle pravidle Othella, těhto pravidel a v duchu fair-play.
Mistrovství republiky je řízeno hlavním rozhodčím, který je odpovědný za párování do jednotlivých kol a rozhoduje vzniklé spory. V případě nutnosti (vůle hlavního rozhodčího, odvolání některého z účastníků sporu proti rozhodnutí hlavního rozhodčího) rozhodne komise. Komise musí mít nejméně tři členy, jejím členem je i hlavní rozhodčí. V případě rovnosti hlasů v komisi má rozhodující slovo hlavní rozhodčí. Složení komise je oznámeno před turnajem.
Hlavní rozhodči a komise činí taková rozhodnutí, aby zajistili dodržování pravidel Othello, těchto pravidel a zajistili turnaji důstojný průběh v duchu fair-play. Mohou přitom sáhnout k postihu úměrnému velikosti přestupku. Mají k dispozici například tyto postihy: upozornění hráče na přestupek a varování, modifikace času na herních hodinách, ukončením hry a stanovení jakéhokoli výsledku, vykázání hráče z herní místnosti, vyloučení hráče z turnaje. Hlavní rozhodčí a komise posuzují rovněž nesportovní chování, podvádění, nebo pokus o ně nebo různé sporné situace nezaviněné ani jedním z hráčů, které nejsou pokryty těmito pravidly (defektní hodiny apod.). Rozhodnutí, nesmí být v žádném případě v neprospěch hráče, který pravidla neporušil.
Pro (semi)finalová klání jsou k dispozici rozhodčí, kteří provádějí zápis.
Hře mohou přihlížet diváci nebo hráči, kteří již nehrají. V každém případě se musí zdržet jakýchkoli komentářů hry, ani nesmí hráče jakýmkoli způsobem rušit. Nicméně pokud zaregistrují jakékoli vědomé, nebo nevědomé porušování pravidel, mohou na to upozornit.
Hrací místo by mělo poskytovat dostatek klidu, světla a prostoru pro soustředění na hru. Během hry nesmějí hráči komunikovat s nikým s výjimkou rozhodčích a protihráče. Mobilní telefony musí být v průběhu hry vypnuty, v hracích místnostech je zakázáno kouřit.
Turnaj se koná ve dvou dnech a ve dvou částech. V první části jsou určeni čtyři hráče, kteří postupují semifinále - druhé části turnaje. Ti se zde systémem play-off utkají o první čtyři místa.
Použitý turnajový systém závisí na počtu hráčů:
a) Méně než 6 hráčů: dvojtý systém každý s každým (každý pár hraje dvě hry – druhou s přehozenými barvami)
b) 6 - 10 hráčů: systém každý s každým.
c) Alespoň 11 hráčů: Švýcarský systém na 9 kol podle pravidle FIDE s níže uvedenými úpravami.
V jakémkoli případě je první den odehráno maximálně 7 kol a druhý den ráno maximálně dvě další kola.
Hraje se podle pravidlel FIDE s těmito výjimkami.
Rating je nahrazen body s celoročního Grand Prix. Prakticky to znamená, že v pravidle A2 (řazení hráčů pro účely párování) jsou kriteria pro řazení tato:
a) počet bodů
b) body Othello Grand Prix
c) mezinárodní rating (francouzský systém)
d) náhodně - losem (pokud nebylo před tunrajem oznámeno, že toto pravidlo je nahrazeno jiným)
V pravidle A5 (Bye) se přidává k druhé větě: skóre 32-32.
Kritéria pro stanovení konečného pořadí (bod F10) jsou nahrazena následujícími pravidly:
a) počet bodů
b) Brightwellův koeficient (viz příloha)
c) Kumulativní rozdíl skore
d) Buchholtzovo kritérium (s úpravami FIDE)
e) obrácené abecední pořadí křestních jmen
f) obrácené abecední pořadí příjmení
g) los
Na základě těchto kritérií je stanoveno konečné pořadí po první části turnaje. Toto pořadí označujeme jako provizorní konečné pořadí (PKP). Do druhé části turnaje postupují první čtyři hráči podle PKP. Hráč který odstoupil z turnaje už nemůže znovu nastoupit. Tedy hráč který odstoupil během první části, nemůže postoupit do části druhé.
V druhé části turnaje se hráči nejdříve utkají v semifinále. Semifinálová utkání se hrají systémem na tři partie. Hraje první hráč s čtvrtým (podle PKP) a druhý hráč s třetím.
Vítězové každého z semifinalovýcj utkání postupují do finále, které se hraje systémem na tři partie.
V případě že mají poražení z semifinálových kol stejný počet bodů (počítají se přitom i výsledky z semifinalových her) hrají o třetí místo systémem na tři partie.
Hráč výše umístěný v PKP volí barvu pro první hru. Druhá hra se hraje s obrácenými barvami. Pokud některý z hráčů vyhraje první dvě hry, je vítězem tohoto utkání a další hra se nehraje.
Za každou výhru získává hráč bod, za remízu půl bodu.
Hraje-li se třetí hra, volí barvu hráč s lepším kumulativním skóre z předchozích dvou her. Je-li stejné, volí hráč výše v PKP.
Po třech hrách musí být stanoven vítěz. Pokud mají hráči stejný počet bodů, rozhoduje kunulativní skóre ze včech třech her, dále pak PKP.
Konečné pořadí je stanoveno na prvních čtyřech místech podle výsledků druhé části turnaje. Nehrálo-li se o třetí místo je na třetím místě hráč s vyšším počtem bodů (včetně bodů ze semifinále). Komečné pořadí od pátého místa dále je schodné s provizorním konečným pořadím (PKP).
Hry první části turnaje se hrají tempem 25 minut na hráče. Druhá část se hraje tempem minimálně 25 minut na hráče, pořadatel může před turnajem stanovit jiné tempo.
Hráči před hrou zkontrolují, zda má každý 32 disků a zda jsou správně nastaveny hodiny. Při jakékoli nesrovnalosti je přivolán rozhodčí.. Pokud hráči dojdou disky (kvůli passům) musí mu soupeř poskytnout svoje.
Pokud se hráč dotkne diskem nebo rukou jakéhoko-li pole, musí na toto pole hrát, pokud je to podle pravidle možné. Po položení disku je hráč povinen nejdříve otočit všechny disky a to pouze jednou rukou a pak teprve, toutéž rukou, stisknout tlačítko svých hodin. Pokud hráč který zahrál svůj tah nestiskl hodiny, smí ho na to rozhodčí nebo kdokoli z diváků upozornit.
Zahraje-li hráč tah proti pravidlům Othella a nebyl-li započat další tah, spustí jeho soupeř nebo rozdočí jeho hodiny. Hráč sám svou chybu opraví. Pak stiskne svoje hodiny a hra pokračuje. Pokud je u hry rozhodčí, provádí opravu on, v čase hráče, který chybu udělal.
Byl-li však započat další tah, má se za to, že soupeř akceptoval tu pozici, která je na othellieru a chyba se už nevrací.
Hráči jsou povinni umisťovat disky do středu polí tak, aby pozice byla čitelná.
Hra je skončena v normálním čase, pokud hráč který hraje poslední tah stačí otočit všechny kameny a stisknout hodiny dříve, než mu spadne praporek (a pokud soupeř nemá již spadnutý praporek). Neobsazená pole se počítají hráči s vyšším počtem disků. V případě remízy je skóre vždy 32-32.
Hráč kterému spadne praporek prohrál nehledě na situaci na desce. Tento liknavý hráč dostane navíc dvě minuty na dokončení partie. Hra pak pokračuje až do svého normálního konce, aby bylo určeno skóre. Soupeř tohoto liknavého hráče má zajištěnu výhru a skóre nejméně 33-31 v jeho prospěch, nehledě na výsledek dohrávání., i kdyby po dohrání bylo jeho skóre horší.
Jestliže liknavému hráči spadne podruhé praporek, je konečné skóre 64-0. Spadne-li praporek soupeři liknavého hráče, dostane také on další dvě minuty a dohrávání pokračuje. Spadne-li praporek soupeři liknavého hráče i podruhé, je konečné skóre 33-31.
Pokud vzdá jeden z hráčů partii je skóre 64-0 v neprospěch tohoto hráče.
Brightwellův koeficient se počítá jako vážená průměr mezi Buchholtzovým koeficientem a počtem uhraných disků za celý turnaj (pozor nejde o rozdíl kumulativního skóre ale o jednu položku kumulativního skóre). Brightwellův koeficient závisí na konstantě C. Vzorec pro jeho výpočet je následující:
Brightwell = Buchholtz x C + počet uhraných disků
Buchholtzův koeficient se počítá s úpravami FIDE, ve kterých se za remízu považuje (pro účely počítání Buchholtzova koeficientu) každá hra vyhraná, či prohraná kontumačně, nebo hra kterou hráč nehrál protože již odstoupil, případně měl v daném kole volno. Volno se posuzuje jako hraní s hráčem, který remizoval ve všech partiích.
Počtem uhraných disků se rozumí první položka hráčova kumulativního skóre.
Pokud není konstanta C určena před turnajem je rovna 7. Konstantu C se doporučuje volit přibližně 64/počet kol.