Zpět nahoru: [ seznam her | scrabble ].

pravidla

Poznámka: v novějších hrách výrobce prohodil notaci, takže nyní jsou
řádky označeny písmeny a sloupce čísly.
Dále je ke hře potřeba: 100 kamenů s písmeny a jejich bodovými
hodnotami (počet a cena jednotlivých písmen jsou uvedeny
v následující tabulce); neprůhledný sáček, ze kterého se kameny
losují; pro každého hráče speciální zásobník na kameny nebo stínítko,
aby ostatní hráči neviděli, které kameny má v ruce; papír a tužka
na záznam skóre jednotlivých hráčů. Poznámka: nemáte-li sáček, losujte
kameny tak, že je rozložíte po stole lícem dolů.
Tabulka písmen, jejich počtů a bodových ohodnocení. Body jsou,
podobně jako na hracích kamenech, uvedeny jako dolní index každého
písmene.
|
ks |
|
|
ks |
|
|
ks |
|
|
ks |
|
|
ks |
|
A1 |
5 |
|
É3 |
2 |
|
K1 |
3 |
|
R1 |
3 |
|
Ů4 |
1 |
|
Á2 |
2 |
|
Ě3 |
2 |
|
L1 |
3 |
|
Ř4 |
2 |
|
V1 |
4 |
|
B3 |
2 |
|
F5 |
1 |
|
M2 |
3 |
|
S1 |
4 |
|
X10 |
1 |
|
C2 |
3 |
|
G5 |
1 |
|
N1 |
5 |
|
Š4 |
2 |
|
Y2 |
2 |
|
Č4 |
1 |
|
H2 |
3 |
|
Ň6 |
1 |
|
T1 |
4 |
|
Ý4 |
2 |
|
D1 |
3 |
|
I1 |
4 |
|
O1 |
6 |
|
Ť7 |
1 |
|
Z2 |
2 |
|
Ď8 |
1 |
|
Í2 |
3 |
|
Ó7 |
1 |
|
U2 |
3 |
|
Ž4 |
1 |
|
E1 |
5 |
|
J2 |
2 |
|
P1 |
3 |
|
Ú5 |
1 |
|
0 |
2 |
|
Dva prázdné kameny uvedené na konci abecedy jsou žolíky, které
mohou zastupovat libovolné písmeno (viz níže). S jejich pomocí
lze tedy například vytvořit i slova obsahující písmena "W" nebo "Q",
jež byla z důvodu malé četnosti v českých slovech ze hry
vypuštěna.
- Hráč, který bude začínat, se vylosuje takto: Každý hráč si vytáhne
ze sáčku jeden kámen. Hráč s písmenem nejblíže k začátku
abecedy začíná. V případě shody si všichni hráči, kteří měli
nejnižší písmeno, vytáhnou další kámen. Po losování se kameny opět
vrátí do sáčku.
- Poté si každý hráč vylosuje sedm kamenů a uloží do svého zásobníku
tak, aby je ostatní neviděli.
- Začínající hráč vytvoří podle pravidel uvedených níže slovo ze
dvou nebo více svých kamenů a položí ho na hrací desku tak, aby jedno
z jeho písmen leželo na růžovém středovém poli. Kromě této
podmínky se první tah řídí stejnými pravidly, jako všechny následující
(viz níže). Po skončení tahu jsou na řadě další hráči, počínaje hráčem
po levici začínajícího.
Průběh hry
- Hráč, který je na řadě, vybere ze svého zásobníku jeden nebo více
kamenů a položí je na hrací desku.
- Potom si sečte body za všechna vytvořená či obměněná slova (viz
kapitolu Bodování) a oznámí je zapisovateli.
- Považují-li jeho spoluhráči některé nově vzniklé slovo za
nepřípustné, mohou ho zpochybnit před zahájením tahu dalšího
hráče. Pokud je jedno z právě vytvořených slov uznáno za neplatné
podle níže uvedených pravidel, hráč si vezme nazpět své kameny a
ztrácí tah.
- Nakonec si dolosuje tolik kamenů, kolik jich použil při tvoření
slov. Po skončení tahu tedy bude mít opět sedm kamenů.
- Místo pokládání kamenů může hráč svůj tah využít
k výměně některých či všech svých kamenů. Výměnu
provede tak, že položí své kameny lícem dolů, vybere z ostatních
odpovídající počet nových kamenů a pak své staré kameny zamíchá mezi
ty, ze kterých se losuje. V tomto kole již netvoří slova a na
řadě je další hráč. Výměnu kamenů nelze provést, jestliže v sáčku
zbývá méně než sedm kamenů.
- Pokud hráč nechce tvořit slova ani měnit kameny, může se vzdát
tahu. Ostatním to oznámí tím, že řekne pass. Vzdát tahu se
hráč může i v případě, že by byl schopen z písmen ve svém
zásobníku utvořit slova.
Pokládání kamenů
- Alespoň jeden z nově položených kamenů musí stranově sousedit
s některým kamenem, který už na desce ležel. Úhlopříčné
sousedství se nepočítá.
- Všechny nově položené kameny musí ležet ve stejném řádku nebo
sloupci a nesmí mezi nimi být mezera, tj. musí existovat slovo, na
kterém se všechny podílejí.
- Nové slovo, tvořené nebo dotvořené položenými kameny, musí být
čitelné zleva doprava nebo shora dolů a musí být povolené (viz
níže). Na všech místech, kde se ho z boku dotýkají jiné kameny,
musí také vzniknout povolená slova čitelná zleva doprava nebo shora
dolů.
- Nová slova tedy mohou vzniknout následujícími způsoby:
- Přidáním jednoho či více kamenů ke slovu, které již na hracím
plánu je.
- Umístěním slova kolmo k již existujícímu slovu na hracím
plánu. Takto vzniklé slovo buď využívá jedno z písmen kolmého
slova, nebo ho přidáním písmene na jeho začátek či konec
modifikuje. Nové slovo může rovněž přemostit dvě či více již
existujících slov.
- Položením celého nového slova rovnoběžně vedle již existujícího
slova tak, že těsně sousedící kameny vytvoří rovněž smysluplná
slova.
Příklad tvoření nových slov. Písmena nově umístěná na herní
plán jsou zobrazena červeně.
Tah 1: COP - písmeno "O" ve slově "COP" leží
na centrálním poli (hvězdě) a jeho hodnota je tedy počítána dvakrát.
Tah 2: CLO - slovo vzniklo podle druhého bodu
předcházejícího pravidla.
Tah 3: OVES - i toto slovo vzniklo podle druhého bodu
předcházejícího pravidla.
Tah 4: CLONA - přidání písmen ke slovu podle prvního bodu
předcházejícího pravidla.
Tah 5: PŘES - příklad "přemostění" z druhého bodu
předcházejícího pravidla.
|
|
 |
- Prázdný kámen (žolík) lze použít místo kteréhokoli písmene, včetně
těch, která se na žádném kamenu nevyskytují (např. "W", "Q",
"Ö"). Hráč však musí oznámit, místo kterého písmene žolík použil. Až
do konce hry potom žolík zastupuje toto písmeno, což může mít význam
při přikládání kamenů dalšími hráči.
- Žádný kámen nelze přesunout, bylo-li s ním už jednou
hráno.
Bodování
- Za každé písmeno všech nově vytvořených nebo obměněných slov
obdrží hráč počet bodů, který je na něm uveden. Počítají se tedy nejen
kameny, které hráč v daném tahu přidal, ale i ty, které již na
desce ležely. Písmena, která leží ve dvou nových slovech současně, se
započítají opakovaně, a to včetně svých případných prémií (viz
níže).
- Některá pole hracího plánu jsou prémiová. Mají
následující význam:
- Světle modrá pole zdvojnásobují hodnotu písmene, které je na
nich položeno.
- Tmavě modrá pole ztrojnásobují hodnotu písmene, které je na nich
položeno.
- Růžová pole zdvojnásobují hodnotu celého slova, které je na nich
položeno.
- Červená pole ztrojnásobují hodnotu celého slova, které je na
nich položeno.
- Prémiové pole si započítá pouze hráč, který na něj kámen
položil. Hráč který využije v novém slově kámen, který už dříve
ležel na prémiovém poli, si započítá pouze základní hodnotu
kamene.
- Pokud je umístěn na červeném poli prázdný kámen, zdvoj- či
ztrojnásobuje se slovní skóre přesto, že kámen sám nemá žádné bodové
ohodnocení.
- Jestliže v jednom slově hráč využije současně písmenné a
slovní prémie, započítá se slovní prémie až nakonec. Využije-li hráč
dvě slovní prémie v jediném slově, započítají se postupně
obě. Lze tedy získat i čtyř- nebo devítinásobek bodové hodnoty
slova.
- Hráč, který v jednom tahu umístí všech sedm kamenů ze svého
zásobníku, získá zvláštní prémii 50 bodů. Tato prémie se připočte
k bodům získaným v dotyčném tahu až po započtení písmenných
i slovních prémií.
- Na konci hry je skóre každého z hráčů zmenšeno o hodnotu
kamenů, které nepoužil. Pokud některému z hráčů nezbyl
v zásobníku žádný kámen, k jeho skóre se přičtou hodnoty
všech kamenů, které zbyly ostatním hráčům.
- Hra končí, jestliže některý hráč využil všechny své kameny a
nemůže si již vylosovat žádné další. Nikdo další už nesmí táhnout a
hráčům se upraví skóre podle kamenů, které jim zůstaly v ruce -
viz Bodování.
- Hra ovšem nekončí, pokud již nelze losovat nové kameny, ale všem
hráčům ještě nějaké zbývají v ruce a hráči s nimi umí
táhnout. Teprve když se všichni hráči ve dvou po sobě jdoucích kolech
vzdají tahu, hra skončí.
Přípustná slova
Výše uvedená pravidla jsou neměnná a shodná pro všechny jazykové mutace
scrabblu (až na tabulku četností a bodového ohodnocení jednotlivých písmen,
pochopitelně). Co se liší, jsou pravidla přípustnosti slov. Protože tato
pravidla jsou v českém soutěžním scrabblu zatím neustálená, podívejte se
na stránky České asociace Scrabble na
jejich aktuální verzi.
- Prázdný kámen (žolík), který už byl někým použit, může být vyměněn
za kámen s písmenem, které zastupuje. Hráč, který si ho vymění,
tím vyčerpá svůj tah, avšak v příštích tazích může žolík opět
použít.
- Prémie za prémiová pole se započítá nejen hráči, který na pole
kámen položil, ale i všem hráčům, kteří kámen využijí při tvorbě
nových slov.
- Zásobník může obsahovat více než sedm kamenů.
- Slova lze tvořit nejenom zleva doprava a shora dolů, ale i
v protisměru. Pro každou souvislou řadu kamenů pak stačí, pokud
tvoří platné slovo alespoň v jednom směru.
Opisovaný Scrabble
Zdůvodnění: umožňuje hru takřka neomezeného počtu
hráčů. Odstraňuje vliv náhody na rozdíly mezi jejich výsledky.
- Písmena se losují centrálně a jsou pro všechny hráče
stejná.
- Každý hráč se snaží sám za sebe vytvořit co nejlepší
slovo. Všichni na to mají stejný čas 3 minuty. Po uplynutí lhůty
odevzdají rozhodčímu lísteček se svým slovem, jeho umístěním a správně
vypočítaným bodovým ohodnocením. Pokud sestavili slovo vodorovně, píší
na prvním místě číslo řádku - např. 8H. Pokud sestavili slovo svisle,
píší na prvním místě písmeno sloupce - např. H8. Pokud sestavili více
slov, rozhoduje umístění a směr slova, které obsahuje více nově
položených kamenů.
- Rozhodčí vyřadí nepřípustná slova a oznámí hráčům, která to
byla. Rovněž vyřadí slova, u kterých bylo uvedeno špatné umístění, a
slova, ke kterým byly špatně vypočteny body (tuto poslední podmínku
může podle svého uvážení vynechat; musí se tak ale rozhodnout
nejpozději u prvního hráče, který pochybí). Všem ostatním hráčům
rozhodčí připíše bodový zisk za jimi vytvořená a umístěná slova.
- Pro další tahy bude na desku umístěno slovo s nejvyšším
bodovým ziskem. Jestliže dvě slova získala stejný počet bodů, dá se
přednost tomu, které je dříve v abecedě. Ľlo-li o dvě shodná
slova, která se lišila pouze svým umístěním, dá se přednost tomu,
které začíná blíže k hornímu okraji hracího plánu, a pokud obě
začínají ve stejném řádku, vezme se to, které začíná blíže
k levému okraji. Jestliže obě slova začínají na stejném poli,
zvítězí slovo položené vodorovně.
- V prvních patnácti tazích platí pravidlo, že každý zásobník
musí obsahovat nejméně dvě souhlásky a nejméně dvě samohlásky. Od
šestnáctého tahu se tento požadavek redukuje na jednu souhlásku a
jednu samohlásku. Prázdný kámen se počítá zároveň jako souhláska i
samohláska. Pokud není po některém losování podmínka splněna, rozhodčí
vrátí všech sedm kamenů do sáčku a vylosuje znovu celý zásobník.
- Hra pokračuje, dokud není vylosováno a použito všech sto kamenů,
nebo dokud nejsou spotřebovány všechny samohlásky,
resp. souhlásky. Vítězem je hráč, který dosáhne nejvyššího počtu
bodů.
Kvalifikační úlohy
Kvalifikační úlohy pro velké turnaje jsou hrou pro jednoho
hráče. Mají však svá specifika, která je poněkud odlišují od toho,
čeho se snaží hráči dosáhnout při vlastní hře. Proto je lze označit
takřka za samostatnou disciplínu.
- V kvalifikační úloze hráč zná dopředu vylosovaná písmena pro
několik (např. 10) tahů. Pro každý tah je nově vylosováno všech sedm
písmen, protože nelze předvídat, která písmena po kterém tahu
zbudou. Pořadí tahů je ovšem důležité: se slovem vytvořeným
v prvním tahu se pochopitelně musí počítat při řešení druhého
tahu. Protože se ale body za všechny tahy hráči sčítají, musí se
snažit ne o nejlepší výsledek každého tahu, ale o nejlepší kombinaci
tahů. Jinými slovy, může oželet lepší slova v některých tazích,
aby si nahrál na dobrá slova v jiných. Příklad: Kvalifikační
úloha pro Mistrovství republiky 1998.
Pro Klub deskových her Paluba vytvořil Dan Zeman.